1e op United 4 Workum in de 470! - Reisverslag uit Zevenaar, Nederland van Ben Koppelaar - WaarBenJij.nu 1e op United 4 Workum in de 470! - Reisverslag uit Zevenaar, Nederland van Ben Koppelaar - WaarBenJij.nu

1e op United 4 Workum in de 470!

Door: Ben

Blijf op de hoogte en volg Ben

07 September 2009 | Nederland, Zevenaar

Afgelopen weekend met succes mijn debuut gemaakt in de 470! Ik had pas 4 dagen in de boot gevaren. Op dit moment vaar ik samen met Remco Hoeffnagel.

Zaterdag stond er veel wind. Na vier uur uitstel mochten we uiteindelijk het water op met 22-25 knopen wind met uitschieters richting 30 knopen. Het was de eerste keer dat ik met deze wind als stuurman in de 470 op het water zat. We hebben dan ook op safe gevaren. Niet omslaan was het belangrijkst. Maar tijdens de wedstrijden bleek dat we aan de wind, halve wind en voor de wind vaak al sneller gingen dan alle anderen. Alleen op de manoevres (overstag, gijp, spi hijsen etc.) verloren we veel. De eerste wedstrijd wonnen we dan ook gelijk. De tweede wedstrijd lagen we lang eerste. Het ging steeds beter en we namen ook wat meer risico. Net voor de finish moesten we nog gijpen en dat deden we deze keer met de spinaker er nog op. De gijp ging goed (spi stond zelfs nog vol), alleen daarna raakten we een golf waardoor we omsloegen. Hierdoor werden we 4e.
Zondag was er minder wind (8-15 knopen). De boathandeling ging gelijk beter en we konden ons wat meer richten op de strategie en tactiek. We hadden drie goede starts en kwamen elke keer als eerste bij de bovenboei. In de eerste wedstrijd van zondag hadden we nog wat pech. Het comitee had 2 benedenboeien erin gelegd. Alleen net voor onze neus haalden ze er een weg. Hierdoor moesten we op het allerlaatste moment nog twee keer gijpen. Door de haast ging de spinakerschoot onder de boot door en konden we het tweede rondje de spi niet hijsen voordat we het opgelost hadden. Dit kostte ons de 1e plek, maar we werden nog wel 2e. We hadden nog tegen het comitee kunnen protesteren, maar aangezien dit evenement vooral een training was, hebben we dit niet gedaan. De andere twee wedstrijden wonnen we vrij gemakkelijk. Met drie 1tjes, een 2 en een 4 de eerste wedstrijd in de 470 gewonnen!

Het NK vaar ik niet in de Radial maar in de 470. Ook de laatste United 4 wedstrijd vaar ik samen met Remco. Half oktober maken we beslissingen met wie ik ga varen en hoe het programma er definitief eruit gaat zien. Tot die tijd probeer ik alvast zoveel mogelijk uren te maken.

Uitslagen komen op: http://www.united4sailing.org/

Groeten,